Pytania do Kandydatów na Rektora US
Przedstawiamy koncepcję pytań do Kandydatów na Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego na kadencje 2020-2024 przesłaną przez nas w dniu 05.06.2020r. na organizowaną przez US Debatę Rektorską, która odbędzie się 9 czerwca o godzinie 12:00.
- Jaką koncepcję mają kandydaci, co do obsady stanowisk Wydziałów i Instytutów US?
- Jaką konkretnie przyjmą formułę wsparcia cyklicznego (a więc corocznego) dla pracowników naukowych US w ich rozwoju naukowym?
- Czy przewidziane są wewnętrzne programy wsparcia finansowego dla pracowników naukowych, które oni będą otrzymywali jaką podstawową bazę do obowiązkowego wykorzystania na badania naukowe?
- Czy do Uniwersytetu będą sprowadzani z innych ośrodków naukowych, jako na drugie miejsce pracy?
- Czy też zamiast tego, będą wobec tego promowani pracownicy naukowi pochodzący z US i chcący wiązać z nim swoją przyszłość naukową?
- Jak widzą współpracę ze związkami zawodowymi działającymi w US?
- Czy będą to działania jedynie doraźne, czy też stała konstruktywna współpraca ze związkami zawodowymi?
- Czy kandydaci widzą, miejsce członków związków zawodowych w Radach Naukowych poszczególnych Instytutów?
- Czy kandydaci widzą miejsce członków związków zawodowych w Radzie Uczelni i innych organach decyzyjnych US?
- Jak planuje się zintensyfikować plan modernizacji US i jej infrastruktury oraz jej rozbudowy o nowoczesne budynki dla celów naukowo – badawczych?
- Czy planuje się w związku z tym rozbudowę budynków poszczególnych Instytutów, czy Wydziałów o nowe Sale Konferencyjne i jakie zamierzają w tym celu podjąć działania intensyfikujące w tym zakresie. Mam tutaj na myśli przede wszystkim Instytut Nauk Prawnych US, który aż krzyczy o modernizację budynku w Kampusie Piastów, ale także o rozbudowanie go właśnie o Sale Konferencyjne, jakie mogłyby mu pozwolić na zintensyfikowanie prac nad podniesieniem ragi w ramach funkcjonujących ośrodków akademickich w Polsce i być może w basenie Morza Bałtyckiego?
- Czy przewiduje się zintensyfikowanie prac nad umiędzynarodowieniem badań prowadzonych z innymi ośrodkami akademickimi w ramach europejskich sieci naukowych i jaka tutaj będzie forma tego wsparcia?
- Czy przewiduje się w związku z tym wsparcie finansowe i merytoryczne dla międzynarodowych przewodów habilitacyjnych mogących być wizytówką i dodatkową promocją dla Uniwersytetu Szczecińskiego?
- Czy przewidują możliwości utworzenie stanowiska asystenta profesora (być może stanowiska sekretarskiego), którzy mogliby wesprzeć ich działania od strony obowiązków administracyjnych?
- Czy kandydaci widzą możliwość i konieczność pokrycia kosztów ubezpieczenia OC dla każdego z pracowników US?
- Jakie kandydaci widzą szanse awansu naukowego dla pracowników z tytułem doktora w zakresie uzyskania tytułu profesora uniwersyteckiego?
- Czy kandydaci widzą możliwość przywrócenia Katedr z minimalną ilością trzech osób?
- Czy kandydaci widzą konieczność szerszego i konsekwentnego wyeliminowania działań o charakterze mobbingowym i bezwzględnym kierowaniem osób do postępowań dyscyplinarnych?
- Czy kandydaci widzą możliwości opracowania i przedstawienia jednolitych wytycznych w zakresie organizacji stanowisk pracy oraz organizacji i prowadzenia zajęć dydaktycznych?
- Czy kandydaci przewidują opracowanie i przedstawienie pracownikom procedury wykonywania obowiązków służbowych?
- Czy kandydaci widzą potrzebę przeprowadzenia przez służbę BHP audytu stanowisk w zakresie wymagań Głównej Inspekcji Sanitarnej i w konsekwencji przedstawienie propozycji ich dostosowania?
- Czy kandydaci widzą konieczność wykonania aktualizacji oceny ryzyka zawodowego w zakresie zagrożenia wirusem COVID 19?
- Czy i w jaki zakresie przewiduje się rewizję stanowiska w zakresie dalszego funkcjonowania programu EGERIA i jakie nowe propozycje mogą oni w tym zakresie przedstawić?
- Czy przedstawią oficjalnie swoich kandydatów na stanowiska prorektorskie wraz z ich programem i krótko omówią motywacje, jakimi kierowali się przy ich wyborze?
- Czy i jakim zakresie kandydaci mogą złożyć obietnicę, że w najbliższym okresie nie będzie zwolnień wśród pracowników administracyjnych i naukowych US?
- Czy i w jakim zakresie kandydaci widzą konieczność kontynuowania prac w zespołach z udziałem Związków Zawodowych w tworzeniu regulacji wewnątrzzakładowych w US?
- Jak widzą wsparcie w remoncie i/lub modernizacji Ośrodka Wypoczynkowego US w Pogorzelicy?
- W jakim zakresie kandydaci widzą możliwość wsparcia i zwiększenia kwot przekazywanych na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych US?
- Czy kierownicy jednostek administracyjnych mogą mieć jasno wyznaczone cele i zadania do realizacji w ramach ich jednostek i w tym zakresie swobodę podejmowania decyzji?
- Czy i w jakim zakresie jednostki podległe Rektorowi US są lub mogą być wykorzystywane do kampanii wyborczej do władz uczelni?
W imieniu KU NSZZ Solidarność US
Przewodniczący
dr Marek Białkowski